مطالب این بخش از سایر خبرگزاری‌ها جمع‌آوری شده است و صرفا جهت افزایش آگاهی شما قرار گرفته است و لزوما به معنای تایید آن توسط چنج‌کن نیست.

شبکه بیس علت نقص فنی و قطعی این شبکه را وجود یک باگ اعلام کرد

تیم مهندسی شبکه بیس (Base)، لایه دوم متعلق به صرافی کوین بیس، با انتشار گزارشی فنی، علت دو قطعی متوالی این شبکه در هفته گذشته را یک باگ نرم‌افزاری در بخش «سیکوئنسر» (Sequencer) اعلام کرد. این اختلالات که در روزهای پنجشنبه و جمعه رخ داد، منجر به توقف کامل تولید بلاک در شبکه شد.

سیکوئنسر قطعه‌ای متمرکز در بلاک چین‌های لایه دوم است که وظیفه تعیین ترتیب تراکنش‌ها را بر عهده دارد و پیش از این در شبکه‌هایی مانند آربیتروم و زد کی سینک نیز مشکلاتی ایجاد کرده بود. طبق گزارش منتشر شده، این باگ در منطق بلاک‌سازی سیکوئنسر وجود داشت که اجازه می‌داد وضعیت‌های نامعتبر پس از شکست در تایید یک تراکنش، همچنان در سیستم باقی بمانند.

نخستین حادثه حدود ۱۱۶ دقیقه و دومین اختلال که به دلیل شرایط زیرساختی و ناهماهنگی پس از راه‌اندازی مجدد سیستم رخ داد، ۲۰ دقیقه طول کشید. مهندسان بیس برای حل این مشکل، یک پچ اصلاحی روی سیکوئنسرها اعمال کردند تا از به‌روزرسانی صحیح وضعیت در حین اجرا اطمینان حاصل کنند.

جزئیات فنی و برنامه‌های آینده برای پایداری شبکه

تیم مهندسی بیس (Base) در بیانیه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس (X) اعلام کرد:

یک تراکنش نامعتبر توسط بلاک‌ساز دریافت شد و طبق انتظار در حین اجرا با خطا مواجه شد؛ اما به اشتباه، حالت ژورنال که شامل حساب‌ها و اسلات‌های ذخیره‌سازی دسترسی‌یافته بود، پاک نشد و همین موضوع باعث توقف فرآیند شد.

در حال حاضر شبکه بیس با ارزش کل قفل شده (TVL) نزدیک به ۱۱ میلیارد دلار، دومین لایه دوم بزرگ بازار محسوب می‌شود. تیم توسعه‌دهنده قصد دارد برای جلوگیری از تکرار چنین حوادثی، تست‌های نفوذ و فشار (Fuzz Testing) را بهبود بخشد و مکانیزم «بازیابی خودکار» را پیاده‌سازی کند تا در صورت بروز حوادث احتمالی در آینده، نودهای اعتبارسنج نیاز به بازراه‌اندازی دستی نداشته باشند.

این اولین بار نیست که بیس با چنین مشکلاتی مواجه می‌شود؛ این شبکه پیش از این نیز در سپتامبر ۲۰۲۴ و اوت ۲۰۲۵ قطعی‌های کوتاه‌مدتی را تجربه کرده بود.